"A tudás megszerzése, annak továbbadása nagy tett. De még nagyobb annak megtartása, tovább mûvelése"

A kiránduláson készült fényképek elérhetőek a "Főmenü / Fotóalbumok" menüpont alatt vagy az alábbi linken:

Határtalanul - 2021. június

Megvalósult a Magyar Kormány támogatásával

Határtalanul

Szemerés kirándulás a Felvidéken
2022. június 4-6.

(Egy részvevő diák útleírása alapján)

Június 4-én 7:30-kor gyülekeztünk esőben a busz előtt. 53-an voltunk. Nyolc felé el is indult a
busz. Kísérő tanáraink: Dr. Kedves Gyuláné és Király Enikő osztályfőnökök, Arapovics
Miklós igazgató úr, Kondor Kolos igazgatóhelyettes, Harka Zsuzsa, Hudákné Farkas Sára és
Balogh Jusztina tanárnők voltak. Utazás közben, amely vidám hangulatban telt, csodálattal
figyeltük a gyönyörű tájat.

Az első napon Fülek, Krasznahorkaváralja és Krasznahorka nevezetességeit fedeztük fel. Első
látnivalónk a Füleki vár volt, ami a város közepén épült. A vár története a 13. századig nyúlik
vissza, ezt egy nagyon tartalmas kiállításon ismerhettük meg a magyar nyelvű ismertetőkből.
A vár többek között II. Rákóczi Ferenc nevelőapjához, Thököly Imréhez is köthető. A vár
magas csúcsainak megmászása után megtekintettük Fülek 1938–1945 című kiállítást, amelyet
a füleki várhegy oldalába vájt légoltalmi folyosókban nyitottak meg. A tervben benne volt az
is, hogy meglátogattunk egy magyar iskolákat, de ez az akkori covid helyzet miatt elmaradt.
Rövid utazás után megnéztük az Andrássy-család mauzóleumát Krasznahorkaváralján. A
mauzóleum egy különlegesen szép műemléki épület. A szecessziós stílusú, csupa márvány
sírhelyet 1904-ben építtette Krasznahorka ura, Andrássy Dénes szeretett felesége, Franciska
számára. A nap harmadik helye Krasznahorka vára volt. 1898-ban elhelyezett emléktábla is
található itt, de a várat belülről nem nézhettük meg, mert sajnos pár évvel ezelőtt hatalmas tűz
pusztított, ami megsemmisítette a vár jó részét és a benne kiállított értékeket. A felújtás még
folyamatban van. A gyönyörű kilátás viszont mindenkit elvarázsolt. Ezután minden
csomagunkkal megérkeztünk a diákszállásra, ahol kellemes időt töltöttünk együtt. Miután a
szobákat a tanárok elosztották, és kipakoltunk, egy rövid séta után, amelyet egy kristálytiszta
vizű patak mentén tettünk meg, megtekintettük a Buzgói Máriácska búcsújáró kegyhelyet.
Este megnéztük a Hosszúváralja lakói által június 4-e tiszteletére meggyújtott tábortüzet.
A második napon a Szilicei-fennsík és Rozsnyó szépségeit néztük meg. Reggeli után rögtön
indultunk is első helyszínükre Betlérre, az Andrássy grófok egykori otthonához,
vadászkastélyához. A kastélyt magyar nyelvű idegenvezető társaságában tekintettük meg, aki
elmondta, hogy a kastély csodával határos módon túlélte a második világháború viharait, és

ma is eredeti berendezési tárgyaival együtt látható. A minden igényt és luxust kielégítő, 16
szobás kastélyt az Andrássy-család tagjai egészen 1945-ig lakták. A tárlatvezetés során
gyönyörűbbnél gyönyörűbb szobákon, ebédlőkön, könyvtáron mehettünk végig, sőt a kastély
fürdőszobáit is megnézhettük, igaz, hogy csak távolról. A kastély mellett elegáns angolpark is
található. Az 57 hektáros területen egy kápolna mellett egy fürdő, japán pavilon és számos
különleges növény és fafajta is helyet kapott. Rozsnyón megnéztük II. Rákóczi Ferenc egyik
kedvenc tartózkodási helyét, a Nehrer-házat is. Sokat tartózkodott itt, a szabadságharc alatt
1706-ban Rozsnyóról kormányozta a fennhatósága alatt lévő országrészeket. Következő
helyünk a Szilicei-fennsík volt. Gyönyörű kirándulóhely, ahonnan látni lehet egész Gömör
vármegyét. Megnéztük az ott található cseppkőbarlangot és jégbarlangot, melynek bejárata
szabadon megtekinthető. A cseppkőbarlang egyedülálló vékony szalmacseppköveivel tűnik
ki, amelyek 3 méter hosszúságot is elérnek. A jégbarlanghoz egy több órás gyalogtúra után
érkeztünk, amelynek bejárata egy hatalmas szakadéktöbörben nyílik, és az érdekessége, hogy
a barlang alsó részét egész évben jégdíszítés borítja, amely a turisták számára kiépített
lépcsőn haladva közelíthető meg. Ezután újra a szállasra érkeztünk. A takarodóig játékkal
ismerkedéssel töltöttük az időnket.
A harmadik napon a Szádelői-völgyet és Kassát néztük meg. Reggeli után máris a Szádelői-
völgy felé vettük az irányt. Sziklacsodákkal teli szurdokvölgyben kirándultunk. A monda
szerint itt bukott alá szárnyas lováról Dengezik herceg. Kassán a Szent Erzsébet-dóm
megtekintése után az altemplomban megkoszorúztuk II. Rákóczi Ferencnek, Zrínyi Ilonának,
Rákóczi édesanyjának és gróf Bercsényi Miklós generálisnak a szarkofágját. Ezután
meglátogattunk egy Rákóczi-emlékhelyet, ami annak a rodostói háznak az utánzata, ahol a
fejedelem 1720 és 1735 között száműzetésben élt, és halt meg. Az emlékház után sétát tettünk
Kassa óvárosának a főutcáján. Séta közben megtudtuk, hogy Kassa az ország második
legnagyobb városa, a Felvidék hajdani kulturális központja magyar történelmi emlékekben
rendkívül gazdag, pezsgő életű igazi vidéki nagyváros.
Mindezek után sajnálatos módon, sokan közölünk betegek lettek, hánytak, lázasak lettek,
ment a hasuk, sürgősen haza kellett utaznunk. Tanáraink segítettek mindenkinek, pedig
közülük is sokan betegek voltak. Budapesten egyből a Madarász utcai Gyerekkórházba
mentünk, ahonnan az egészségesek hazamehettek a szüleikkel, a betegeket pedig az ügyeletes
orvos vette kezelésbe. Sok gyereket 2 napig a kórházban tartottak.
A szlovákiai három nap tartalmas volt, nagyon izgalmas, nekem személy szerint tetszett. A
kedvencem a Szádelői-völgy volt. Gyönyörű hely többször is el szeretnék menni oda.

Köszönünk mindent tanárainknak, hogy a váratlanul lecsapó betegség ellenére is, sok-sok
élménnyel gazdagodtunk, és rengeteg szép helyet láthattunk.